Algemene informatie over intervisie modules
Bij intervisie leer je als fysiotherapeuten van elkaar. Bij intervisie kies je uit verschillende modules met een eigen thema, een thema dat richting geeft aan de bijeenkomsten. De modules zijn; communicatie, dossiervoering, proces- en uitkomstmaten, klinisch redeneren en interprofessioneel leren en samenwerken.
Module Communicatie
De module communicatie gaat over het bevorderen van de kwaliteit van de communicatie tussen de cliënt, zijn naasten en de fysiotherapeut. Je maakt in deze intervisiemodule gebruik van een zelfgemaakt opname tussen jou en je patiënt of je voert een schaduwopdracht uit. De analyse van de communicatie Helpt je reflecteren op jouw manier van communiceren als fysiotherapeut. Het kan je inzicht geven in de cliëntgerichtheid en effectiviteit van jouw communicatie.
Module Dossiervoering
De module dossiervoering geeft inzicht in de kwaliteit van de dossiervoering en het methodisch handelen van een fysiotherapeut. Je kiest zelf het dossier waar je op wilt reflecteren. Zo krijg je inzicht in de belangrijke onderdelen van dossiervoering die de kwaliteit van de zorg beïnvloeden.
Module Proces- en uitkomstmaten
Tijdens de module proces- en uitkomstmaten gebruik je data om je leervraag te beantwoorden. Aan de hand van je vraag verken je hoe je beschikbare informatie, uit bronnen zoals je EPD, het LDF-dashboard of andere databases, kunt gebruiken in het beantwoorden van je vraag. Dit doe je door het maken en uitvoeren van een zoekplan. Het zoeken, vastleggen, analyseren en interpreteren van gegevens speelt een belangrijke rol.
Module Klinisch redeneren
De module klinisch redeneren geeft inzicht in het proces van gegevens verzamelen, analyseren en interpreteren om gezondheidsproblemen in de klinische praktijk te begrijpen en op te lossen. Voor deze module formuleer je een leervraag aan de hand van een dilemma dat je ervaart in de praktijk met één van je patiënten. Klinisch redeneren is zowel een impliciet proces (niet bewust, moeilijk uit te leggen) als een expliciet proces (bewust, goed uit te leggen). Soms ondersteunt wetenschappelijk bewijs de beste oplossing van een fysiotherapeutisch probleem. Maar het bewijs is niet altijd voorhanden, je bent er wellicht niet mee bekend of de context voor toepassing van dat bewijs is niet geschikt. Dit bespreek je met je groep aan de hand van je eigen leervraag.
Klinisch redeneren bij Perifeer arterieel vaatlijden is een variant van de module klinisch redeneren. Deze variant helpt je reflecteren op het behandelen en begeleiden van patiënten met perifeer arterieel vaatlijden. Hiervoor bestaan specifieke kwaliteitsindicatoren die in de module worden gebruikt. Je kunt de module als voorbeeld gebruiken om met je intervisiegroep zelf ook specifieke indicatoren te benoemen bij een bepaalde cliëntcategorie.
Module interprofessioneel leren en samenwerken
De module interprofessioneel leren en samenwerken geeft ruimte voor intervisie met andere disciplines. De module helpt je om leervragen in een interprofessionele intervisiegroep te bespreken en om met elkaar te reflecteren. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een reflectiemodel dat ondersteunt in het groepsproces. Je krijgt inzicht in dat wat er goed gaat bij interdisciplinaire samenwerking en welke punten aandacht verdienen. De module draagt bij aan het ontwikkelen van competenties op het gebied van interprofessioneel leren en samenwerken: als individu en als groep.
Veelgestelde vragen
Intervisiemodules zijn ontwikkeld in samenwerking met de wetenschappelijke partner IQ Healthcare en ondersteunen de intervisiedeelnemers bij de intervisiesessie. Elke module heeft een ander onderwerp en andere focus, gebaseerd op de competenties van de fysiotherapeut uit het beroepscompetentieprofiel, waardoor het aansluit bij de ontwikkeling van de fysiotherapeut. In de toekomst volgt uitbreiding van het module-aanbod.
In overleg met de intervisiecoach kies je als groep welke module je gaat volgen.
Nee, een intervisiecyclus bestaat uit 2 bijeenkomsten waarin één module besproken wordt.
Het online aspect van de intervisie wordt uitgevoerd binnen Compass. Als een deelnemer gegevens en bestanden binnen Compass uploadt, zijn deze alleen inzichtelijk binnen de intervisiegroep van de betreffende deelnemer. Een maand nadat de intervisiegroep is gearchiveerd, worden de geüploade dossiers en/of video’s definitief verwijderd. Compass is een webapplicatie die door CompuSense Business Avionics B.V wordt beheerd. CompuSense is ISO-gecertificeerd; de applicatie voldoet aan de Information Security Management Standard conform ISO 27001.
Meestal zijn cliënten welwillend om mee te werken aan professionalisering, wanneer je dit (belang) goed kunt uitleggen. Je kunt voor dit doel gebruikmaken van de ‘Brief voor de cliënt’ en het ‘Informed Consent formulier’ in Compass.
Tijdens de intervisie wordt o.a. gebruik gemaakt van EPD’s, video’s, audio fragmenten, en/of rapportages uit de LDF of van het meetbureau. Als het gaat om cliëntgegevens is het belangrijk dat dit anoniem gebeurt om te voorkomen dat de informatie terug te herleiden is naar de persoon. Ook ben je als fysiotherapeut verplicht om toestemming te vragen aan je cliënt voor het gebruik van zijn gegevens tijdens de intervisie. Je kunt hiervoor gebruik maken van de ‘Brief voor de cliënt’ en het ‘Informed Consent formulier’ opgesteld in Compass.
Het geüploade materiaal in Compass wordt alleen gedeeld binnen de intervisiegroep en is alleen beschikbaar op de beveiligde website, die speciaal gebouwd is voor deze vorm van intervisie. De gedeelde informatie (EPD’s, video’s etc.) wordt niet langer bewaard dan nodig en ongeveer één maand na het archiveren van de intervisiegroep definitief uit Compass verwijderd.
Intervisie met modules en handelingsdilemma’s zijn verschillend, tegelijkertijd is de ene vorm van intervisie niet beter dan de andere. Door onderscheid te maken in twee vormen kunnen verwachtingen vooraf beter worden afgestemd. Als fysiotherapeut kies je zelf welke vorm het best bij jou past. Het is ook mogelijk om af te wisselen tussen de twee intervisievormen.
Intervisie met modules is evaluerend en beoordelend van aard, waarbij de modules de basis vormen voor reflectie voorafgaand aan en tijdens de bijeenkomst. De modules bieden structuur en bevatten een uitgeschreven proces voor het uitvoeren van intervisiebijeenkomsten voor coaches en deelnemers. Deze vorm richt zich vooral op het fysiotherapeutisch handelen van de professional. Intervisie met handelingsdilemma’s is coachend en open van aard en heeft een vrijer karakter waarbij het handelingsdilemma de basis is voor reflectie tijdens de bijeenkomst. Deze vorm richt op de professional en hoe hij/zij als persoon in zijn/haar vak staat.
Algemene informatie intervisie
Intervisie is een professionele uitwisseling tussen mensen die werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied.